تئاتر صابر ابر به بهمن فرمان‌آرا تقدیم شد

 

نمایش «21 بار مردن در 30 روز» به بهمن فرمان آرا تقدیم شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این نمایش سه شنبه شب 22 اسفند ماه میزبان هنرمندانی همچون پریسا بخت‌آور، سارینا فرهادی، نگار اسکندرفر، پگاه آهنگرانی و... بود و صابر ابر ضمن تشکر از حضور این هنرمندان، نمایش را به بهمن فرمان آرا تقدیم کرد.

تا امروز هنرمندان همچون داریوش مهرجویی، فاطمه معتمدآریا، محمود دولت آبادی، حبیب رضایی، باران کوثری، ساره بیات، ترانه علیدوستی، مازیار میری، سینا حجازی، هومن سیدی، شیرین یزدانبخش، امیرشهاب رضویان و... به تماشای این نمایش نشسته‌اند.

21 بار مردن در 30 روز با بازی مهناز افشار و ستاره پسیانی، تا 25 اسفندماه، ساعت 20:30 روی صحنه تماشاخانه ایرانشهر می‌رود و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت روزهای پایانی اجرا، به وب‌سایت تماشاخانه ایرانشهر مراجعه کنند.

گفت‌وگو با صابر ابر، مهناز افشار، ستاره پسیانی و سینا آذین

 

کتاب سینما - صابر ابر معتقد است که شبیه به هم بودن آدم‌ها باعث می‌شود که گرد هم بیایند و کاری را پیش ببرند. وگرنه از هم می‌پاشند و هرکس دنبال زندگی خودش می‌رود. این روزها «21 بار مردن در 30روز» به کارگردانی صابر ابر و بازی مهناز افشار و ستاره پسیانی در تالار سمندریان تماشاخانه ایرانشهر، ساعت 20:30 اجرا می‌شود. برای گفت‌وگو درباره این اثر و نحوه حضور بازیگرانش سراغ آنان رفتیم. علاوه بر صابر ابر و مهناز افشار و ستاره پسیانی فرد دیگری هم در جمع حضور داشت: «سینا آذین» به عنوان نویسنده متن. این نویسنده پیش از این مجموعه داستان «اصلا دوست ندارم یکی خیال کنه که من وجود دارم» را نوشته و امسال منتشر کرده است.

afshar-abar-pesiyani

 

او فیزیک خوانده و فیلمنامه نوشته و فیلم کوتاه هم با بازی صابر ابر ساخته است. او کارش را با موسیقی تئاتر و فیلم آغاز کرده و حالا نوشتن را جدی‌تر دنبال می‌کند. نسخه اول این متن را بعد از خواندن صابر ابر چند بار اصلاح کرده تا به متن فعلی رسیده‌اند. سینا آذین برای شالیزه عارف‌پور فیلمنامه دومین کارش – بعد از فیلم حیران- را به‌طور مشترک نوشته که در آن صابر ابر هم در صورت ساخته شدن، بازی می‌کند.

چه نکته‌ای باعث شد تا این متن را برای کار انتخاب کنید؟
صابر ابر: اولین بار که متن را خواندم، فکر کردم این همان چیزی است که می‌خواستم. در نسخه اول، یک قرار ملاقات عجیب وجود دارد که برای من جذاب بود. از همان قرار ملاقات‌هایی که حتی وقتی قبل از آن می‌دانی می‌خواهی درباره چه حرف بزنی، نتیجه آن چیزی نمی‌شود که قرارش را گذاشته‌ای. درباره قرارهای معمول و هرروزه آدم‌ها حرف می‌زنم. اگر من با یک نفر قرار بگذارم و به او بگویم بیا درباره فلان فیلم حرف بزنیم،‌هزار تا موضوع دیگر از این قرار بیرون می‌آید. قرار، یک بهانه است. اصولا رابطه آدم‌ها با یکدیگر دغدغه من است و همیشه به آن فکر می‌کنم. مثلا فکر می‌کنم وقتی آدم‌هایی با ذهنیت‌ها و آداب مختلف، در کنار هم قرار می‌گیرند، چگونه زمان خودشان را می‌گذرانند. این کنجکاوی نسبت به روابط آدم‌ها از بچگی در من بوده است. یعنی همیشه کنار بزرگ‌ترها می‌نشستم و دوست داشتم به حرف‌های آن‌ها گوش دهم. هیچ وقت قرار نبود صابر وقت معاشرت بزرگ‌ترها به اتاقش برود. صابر همیشه بود. می‌شنیدم که بابایم به عمویم چه می‌گوید، مامانم چه حرفی می‌زند و... نمی‌گفتم این حرف‌ها برای من نیست. جاهایی که حرف‌ها به من مربوط نبود هم خودم می‌فهمیدم و می‌رفتم. این را تعریف کردم که بگویم کنجکاوی درباره معاشرت همیشه در من وجود داشته است. متن نمایش «21 بار مردن در 30 روز» هم چون اصولا درباره یک قرار ملاقات است، مرا به خودش جذب کرد. اساسا من این جنس نمایشنامه را ترجیح می‌دهم. به نظرم نمایشنامه یعنی گفتمان و برای همین قرار نیست من در نمایشم چیزی را مستقیما به مخاطب انتقال دهم. ما قرار است در این نمایش گپ و گفتی را بین دونفر ببینیم و بعد به این فکر کنیم که در این معاشرت چه چیزی برای من مخاطب وجود داشت و سهم من از این گپ دونفره چیست؟من در این نمایشنامه، دو آدم را از دو نسل مختلف می‌بینم؛ دو آدم با اختلاف کم نسلی که درباره موضوعی که شاید در ذهنشان یکسان باشد حرف می‌زنند. بحث این دو نفر درباره نفر سومی است که در آن‌جا حضور ندارد. برای من این جذاب است که نمی‌دانم این نفر سوم واقعا وجود دارد یا نه؟ این‌که هیچ چیز در این نمایش و در معاشرت بین این دو نفر صددرصد نیست، برای من جذاب است. اگر توجه کنید، می‌بینید در نمایش ارجاعاتی وجود دارد که مخاطب آن‌ها را در صحنه نمی‌بیند و اصلا وجود خارجی ندارند و تصورات این دو نفر است. بخشی از این تصورات، برای زن است و بخشی دیگر برای دختر. و چون موضوع قطعی و مشخصی در مکالمه این دو وجود ندارد، نمی‌توانیم بگوییم: خب این دو تا مثلا درباره این نعلبکی حرف می‌زنند. ما نمی‌فهمیم. انگار ما در این نمایش با یک‌سری دغدغه، مشغولیت ذهنی و به‌هم‌ریختگی روبه‌رو هستیم که در یکی از این دو نفر به شکل ساکن مانده و در یکی دیگر به خودزنی و تخریب شخصیتی رسیده است. برای همین یکی از کاراکترها با حرف‌هایش، خودش را تخریب می‌کند. همه این‌ها در نمایشنامه اولیه سینا وجود داشت. بعد زمانی را اختصاص دادیم و درباره نمایشنامه گپ زدیم که همین گفت‌وگوها باعث بازنویسی چندباره متن شد. البته در بازنویسی‌هایمان اتفاق عجیب و غریبی نیفتاد و تغییرات در حد چند دیالوگ بود. هرچه جلوتر می‌رفتیم، بیشتر مطمئن می‌شدم که باید این نمایشنامه را اجرا کنم. چون من همیشه دنبال موضوعاتی هستم که بتوانم آن را خیلی خلاصه و مینی‌مال تعریف کنم و در واقع یک «تاش» از یک اتفاق باشد. ما درباره نمایشنامه گپ زدیم و جلو رفتیم تا این‌که من نزدیک به اجرا، با سجاد افشاریان صحبت کردم تا متن را دراماتورژی کند. سجاد را انتخاب کردم چون نمایشنامه‌نویس است، همیشه دغدغه تئاتر داشته و آشنایی بیشتری نسبت به نمایشنامه دارد. دوست داشتم یکی شبیه سجاد متن را دراماتورژی کند؛ کسی شبیه من، شبیه سینا. چون وقتی عاشق شوی، فارغ شدن سخت می‌شود. وقتی عاشق یک متن هستی و با آن خیلی کلنجار رفته‌‌ای، به جایی می‌رسی که دلت نمی‌آید دیگر به آن دست بزنی و می‌گویی همین خوب است. این ماجرا در سینما هم وجود دارد و وقتی خود کارگردان فیلمش را تدوین می‌کند نتیجه کار نسبت به کسی که تدوینگری را کنار خود داشته، ضعیف‌تر است. چون تدوینگر بغل دست او، بی‌رحم‌تر از خودش است. بالاخره سجاد برای دراماتورژی آمد و تغییر زیادی هم نداد. تغییرات سجاد در حد چند کلمه و جمله بود که جابه‌جا شد و همین، شکل اجرایی کار را تغییر داد. ....

 


 

ادامه نوشته

اکبر عبدی، فرهاد اصلانی، صابر ابر و ساره بیات قرارداد بستند

 
سینمای ما- اگرچه خیلی ها معتقدند «سیزده» عدد نحسی است اما فریدون جیرانی مطمئنا چنین اعتقادی ندارد. او در بحبوحه درگیری های فیلم «من مادر هستم» و حملات شدید گروه های مختلف به آن، روز سیزدهم آذر ماه، پروانه ساخت فیلم جدیدش را گرفت تا کام خودش را در کنار شیرینی موفقیت «من مادر هستم» در گیشه با ساخت فیلمی کمدی شیرین تر کند. جیرانی همان زمان درباره نگاه اداره نظارت به این پروژه گفته بود: «پروانه ساخت فیلم را گرفته ایم یعنی نگاه اداره نظارت به آن مثبت بوده است. اصلا فیلمنامه هم مشکلی نداشت که ممیزی خاصی را شامل شود. این کار یک کمدی کاملا مفرح است که در صورت اکران درست خواهد توانست طیف مختلفی از مخاطبان را به سمت خود بکشاند. اصلا دلیلی وجود ندارد که فیلم مشکلی برای اکران داشته باشد. این یک فیلم مفرح و شاد است که سرمایه اش را بازخواهد گرداند.»

اما گویا فریدون جیرانی و تهیه کننده فیلم «زندگی دوگانه فیروز» در شرایط کنونی سینما کمی دست به عصاتر قدم برداشته اند تا شروع تولید فیلم تازه کارگردان پر سر و صدای سینمای ایران، کمی عقب بیفتد.

پروانه ساخت این فیلم همزمان با سه فیلم دیگر از سوی شورای صدور پروانه فیلمسازی 35 میلی متری صادر شد که یکی از آنها «دهلیز» بود که در جشنواره سی و یکم هم به نمایش درآمد اما شنیده ها حاکی از آن است که جیرانی بالاخره فیلم تازه اش را که یک کمدی اجتماعی است، کلید خواهد زد. آن هم با حضور چهره هایی محبوب طبق شنیده ها، در «زندگی دوگانه فیروز»، اکبر عبدی، فرهاد اصلانی و صابر ابر (به عنوان بازیگری که پروژه ای بدون حضور او آغاز به کار نمی کند!) و ساره بیات تا این لحظه قرارداد بسته اند.

هر چند دو نقش، یکی دختر و دیگری مرد، هنوز باقی مانده تا تکلیف بازیگرشان مشخص شود. در فیلم تازه جیرانی، فرهاد اصلانی، در نقش «فیروز»، کاراکتر اصلی خواهد بود. اصلانی و جیرانی همکاری خوبی را در «من مادر هستم» تجربه کرده بودند و گویا این تجربه به مذاق هر دو خوش آمده است که پروژه بعدی را هم با یکدیگر پیش خواهند برد. «زندگی دوگانه فیروز» را رحمان سیفی آزاد، تهیه کنندگی می کند. فیلمنامه این اثر را هم رحمان سیفی آزاد و لیلا لاریجانی نوشته اند.

فیلمنامه فیلم قبلی جیرانی یعنی «من مادر هستم» را هم این دو نویسنده در کنار هم نوشته بودند. پیش از این رحمان سیفی آزاد، تهیه کننده و نویسنده این اثر درباره آن گفته بود: «فیلم سینمایی «زندگی دوگانه فیروز» را فریدون جیرانی در ژانر کمدی اجتماعی با نگاهی دینی می سازد. این فیلم یک تجربه جدید در کارنامه فریدون جیرانی به شمار می رود.»

با اینکه جیرانی در گفت و گوهای پیشین خود اصلا تمایلی به لو دادن قصه این فیلم نداشته اما سیفی آزاد، در این باره گفته بود: «این فیلم یک کمدی – اجتماعی است با محوریت زندگی یک مرد میانسال 42 ساله که به شدت خسیس است اما بروز ماجراهایی سبب ساز آن می شود که یک تحول در زندگی وی به وجود بیاید.»

اگرچه خیلی ها جیرانی را با ملودرام هایش می شناسند اما «زندگی دوگانه فیروز» اولین تجربه جیرانی در زمینه کمدی نیست. او پیش از این فیلم «صورتی» را در ژانر کمدی – رمانتیک روانه سینماها کرده بود. اکبر عبدی در میان بازیگران این کار، تجربه کمدی بسیار دارد اما فرهاد اصلانی در این ژانر کمتر تجربه دارد و تنها در سریال «آشپزباشی» حاضر شد در نقشی کمدی ظاهر شود.

ساره بیات هم در این فیلم بازی خواهد کرد تا در همین ابتدای راه سینمایی اش، کلکسیون ژانرهای متفاوت را تکمیل کند. او در «جدایی نادر از سیمین» به عنوان یک درام قوی خوش درخشید. سپس با گزیده کاری به پروژه «محمد (ص)» به عنوان اثری تاریخی و فاخر به کارگردانی مجید مجیدی رسیدو حالا هم با بازی در یک کمدی اجتماعی، کار در کنار یکی دیگر از کارگردانان برجسته ایرانی را تجربه خواهد کرد.

نام فیلم جدید جیرانی شباهت زیادی به نام فیلم مهم سینمای فرانسه یعنی «زندگی دوگانه ورونیکا» به کارگردانی کیشلوفسکی دارد اما خط داستانی این دو فیلم گویا هیچ شباهتی با یکدیگر ندارند. هنوز معلوم نیست جیرانی و تیمش می خواهند چه زمانی این کار را کلید بزنند اما به نظر می رسد با تکمیل فهرست بازیگرانشان، همه چیز مهیاست تا «زندگی دوگانه فیروز» جلوی دوربین برود و سال 91 را بیش از پیش با خاطرات و اتفاقات تلخ و شیرین برای فریدون خان جیرانی همراه کند.


منبع : تماشا

عکس

نمایش «ننه دلاور، بیرون پشت در» جمعه ششم بهمن در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت. در این نمایش صابر ابر نقش یک زن را بازی می‌کند.

 

 

رضا عطاران و صابر ابر هم با موبایل فیلم می‌سازند...

بخش نگاه هنرمند در جشنواره فیلم و عکس همراه تهران با حضور دو فیلم از رضا عطاران و صابر ابر برگزار شد.

به گزارش «سینما تجربی» به نقل از «پایگاه خبری فیلم کوتاه» رضا عطاران بازیگر‌، کارگردان و نویسنده سینما و تلویزیون و صابر ابر بازیگر سینما و تئاتر، در کنار۱۸ هنرمند دیگر برای بخش نگاه هنرمند در جشنواره فیلم و عکس همراه تهران فیلم ساختند.
عطاران در جشنواره فیلم فجر امسال با سه فیلم «دهلیز»،«چه خوبه که برگشتی» و «آینه شمعدون» حضور داشت. در سال گذشته نیز فیلم «خوابم میاد» به کارگردانی او سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بخش نگاه نو را از آن خود کرد.
صابر ابر نیز که امسال با بازی در پنج فیلم «همه چیز برای فروش»،«هیچ کجا‌، هیچ کس»،«گس»،«آسمان زرد کم عمق» و«آشغال‌های دوست داشتنی» یکی از پرکارترین بازیگران سینماست به جمع کارگردانان بخش نگاه هنرمند پیوست.
این بازیگر تئاتر در جشنواره تئاتر فجر امسال نیز با نمایش «هملت» به کارگردانی رضا گوران حضور داشت. صابر ابر این روزها درحال کارگردانی تئاتر «۲۱ بار مردن در۲۰ روز» با بازی مهناز افشار است که آخر بهمن ماه در سالن استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

 

نواخته شدن زنگ اغاز نمایش :21بار مردندر 30روز"...

 
شهلا ریاحی، نخستین کارگردان زن سینمای ایران، زنگ آغاز نمایش «21 بار مردن در 30 روز» با کارگردانی صابر ابر را نواخت.

به گزارش انتخاب به نقل از خبر ؛ شامگاه چهارشنبه 25 بهمن، شهلا ریاحی، مادر بزرگ سینما و تئا‌تر ایران بعد از سال‌ها غیبت از محافل هنری، در تماشاخانه ایرانشهر حضور پیدا کرد.


این بازیگر، کارگردان، نویسنده و مترجم که متولد سال 1305 است، با ابراز خرسندی از حضور در آیین افتتاح این نمایش افزود: «امیدوارم جوانان در تمامی عرصه‌ها به خصوص فرهنگ و هنر این مرز و بوم موفق و سربلند باشند و آرزو می‌کنم که همیشه شادابی و سرزندگی خود را حفظ کنند.»


شهلا ریاحی که از 17 سالگی با تشویق همسر کارگردانش (اسماعیل ریاحی) وارد عرصه بازیگری تئا‌تر شد، در سال 1335 به عنوان نخستین کارگردان زن سینمای ایران، فیلم «مرجان» را کارگردانی کرد.

 

صابر ابر، شهلا ریاحی و مجید سرسنگی در مراسم آغاز نمایش «21 بار مردن در 30 روز»


«دعوت به شام» (1379)، «می‌خواهم زنده بمانم» (1373)، «دلشدگان» (1370)، «دو فیلم با یک بلیت» (1369)، «در مسیر تندباد» (1367)، «پرستار شب» (1366)، «پسرخوانده» (1352)، «شاطر عباس» (1350)، «میلیونرهای گرسنه» (1346)، «شیطان در می‌زند» (1343)، «مرجان» (1335) و «خواب‌های طلایی» (1330) از جمله 70 فیلم‌ و سریالی  است که این بازیگر پیشکسوت در آن‌ها نقش آفرینی کرده است.


بعد از صحبت‌های شهلا ریاحی، صابر ابر، کارگردان نمایش «21 بار مردن در 30 روز» در سخنانی کوتاه گفت: «امشب برای من یکی از عزیز‌ترین شبهاست، زیرا بزرگواری به نام شهلا ریاحی زنگ افتتاح این نمایش را به صدا در آورد.»

 


در ادامه، مجید سرسنگی، رئیس تماشاخانه ایرانشهر با ابراز خشنودی از حضور شهلا ریاحی در این مراسم تاکید کرد: «من اعتقاد جدی دارم باید زیر سایه و در کنار تجاربی که بزرگان تئا‌تر در کشور ما اندوخته و به جا گذاشته‌اند، توجه ویژه‌ای به نسل جوان داشته باشیم و خوشحالم که امشب در این تماشاخانه شاهد آغاز اجرای نمایشی با کارگردانی صابر ابر هستیم.»


در مراسم آغاز نمایش «21بار مردن در 30 روز» که با حضور جمع زیادی از اهالی هنر و رسانه برگزار شد، هنرمندانی چون پرویز پورحسینی، حمید پورآذری، محمد یعقوبی، آیدا کیخایی، رضا گوران، سجاد افشاریان، روح الله جعفری، اردلان شجاع کاوه و... شرکت داشتند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir)